I jednadvacátá Cykloexpedice se vydařila!
Jistě se každý z nás setkal při listování slávistickými materiály i s modifikací biblické věty „Na počátku bylo slovo“ – NA POČÁTKU BYLO KOLO! Slavia totiž vznikla v roce 1892 jako slovanský vlastenecký cyklistický oddíl a fotbal se objevil prvními nesmělými krůčky až prakticky o 3 roky později. A jistě jste se setkali i vy s lidmi, kteří uznávají jen rovnici Slavia = fotbal. Přitom jen pohled do historie napovídá, že slávu Slavie šířili v minulosti čas od času i reprezentanti dalších sportů – zejména odbíjené, házené, atletiky, tenisu, kuželek, veslování, kanoistiky i hokeje! Ale oslava slávistické cyklistiky má v historii našeho klubu významné místo a správný slávista si to uvědomuje a je na historii celé Slavie právem pyšný! Řada slávistů se i k odkazu cyklistů hrdě hlásí. A v této souvislosti musíme každopádně jmenovat odbočku z Brandýsa nad Orlicí, kde mají jízdní kolo a „kolaři“ svoje nezastupitelné místo. Postupně se zrodily akce, které respektují masovost této oblíbené rekreační zábavy pro celou rodinu, však krásný kout naší vlasti v okolí řeky Orlice k tomu přímo vybízí. A tak v každoročním plánu událostí má cyklistika svoje pevné místo, aniž by trpěly další zajímavé akce této agilní odbočky. Ani na tradiční cykloakci kolínské odbočky Rovina u Kolína letos nechyběli členové odbočky Brandýs.
Pro brandýskou veřejnost uspořádala tamní odbočka OP 15 ročníků cykloturistické akce OKOLÍM BRANDÝSA VE ZNAKU SLAVIE. Vzhledem ke klesajícímu zájmu spoluobčanů byla vystřídána akcí na závěr školního roku Cyklozávody ZŠ J. Á. Komenského, která je jedním z bodů oboustranné spolupráce s místní školou, za niž se vždy slávistickým Brandejšťákům dostává upřímného poděkování! Vrcholem organizované brandýské cyklistiky je každoroční Cykloexpedice, což je týdenní dovolená na kolech, která už se pojednadvacáté pořádala, jak je tradicí, v některé oblasti Čech či Moravy nebo příhraničí sousedních států. Pro trasu je vždy připraven podrobný itinerář, kde je uvedena nejen délka a časy každodenní etapy, ale i stoupání a klesání a nadmořské výšky a ráz krajiny i volba částečných přesunů mimo sedla bicyklů, především způsob přesunu do zvoleného regionu – třeba výjimečně malý úsek, kdy se využije možnost vlakové přepravy. Většinou se jedná o hvězdicové výjezdy, ale v kronice najdeme i putovní týden, jako tomu bylo třeba hned v prvním ročníku v roce 1999, věnovaném putováním podunajskou stezkou z Pasova do Vídně.
Přehled jednotlivých tras dokazuje, že Brandejšťáci volili poznání všech možných a snad i nemožných regionů, kdy dost také záleželo na podmínkách zajištění ubytování. Přehled jednotlivých cílů je více než zajímavý. Poprvé vyjel minipeloton Brandejšťáků na zmíněnou trasu Pasov-Vídeň v roce 1999 a k Dunaji se vrátil v roce 2011, kdy zvládl trasu Ingolstadt-Vídeň. V obou případech měli cyklisté k dispozici přibližovadlo, kterému se při větších rozměrech říká také bydlibus. Rakousko zvládali ještě v roce 2005 kolem Salzachu poblíž bavorských hranic. Nejvíce cílů cykloexpedic však leželo na jižní Moravě a na Slovensku. V roce 2004 to byl Veľký Meder (dříve Čalovo), kde výletníky po celodenním šlapání do pedálů osvěžovaly léčivé termální prameny a místní „děsina“, jak zde nazývají pivo z kategorie 10°. Na termály výpravu nalákal druhý ročník v roce 2000 – lázně Kováčová u Zvolena! V této souvislosti zmiňme i rok 2009 a vzpomínky na oblíbené specialitky maďarské kuchyně i příjemné koupání po výjezdech z Tardose, který se nachází poblíž měst Tata a Tatabánya, jižně od slovenského pohraničního Komárna. Jihomoravské hvězdicové putování mělo premiéru v roce 2002 v Pavlově na Pálavě. Návrat na jižní Moravu se udál v roce 2008 – Oslnovice na břehu Vranovské přehrady, kde turistické prospekty mj. doporučují místní chatovou osadu a ideální možnosti pro cyklovýlety! V roce 2013 byl středobodem Uherský Ostroh a rok nato Hlohovec u Břeclavi. Poznávání cílů v Plzeňském kraji umožnilo ubytování ve Velkém Boru u Horažďovic v klatovském okrese v roce 2007, díky možnosti pobytu v Hromnici na severním Plzeňsku u unikátního Červeného jezírka v roce 2018 se vydařilo poznávání dalšího krásného koutu naší vlasti. Stranou nezůstaly ani jižní Čechy. V létě roku 2015 malý peloton vyjížděl z Vráže u Písku, tři roky předtím byla expedice věnována Třeboni a jejímu okolí. Pamětníci si jistě připomněli rok 2003 a také pobyt v Třeboni. Poznání Karlovarska umožnilo v roce 2010 ubytování v městečku Krásno, které se nalézá mezi Bečovem nad Teplou a Horním Slavkovem. Sídlem Slavie je matička Praha a ta je i krajským městem Středočeského kraje, odkud to mají slávisté samozřejmě do Edenu nejblíže a expedičníci tak mohli při návštěvě zajímavých koutů tohoto pražského zázemí tak trochu závidět, že to místní nemají na Slavii tak daleko jako třeba oni z Podorlicka nebo Třebíčáci, slávisté ze Šluknovska či přátelé z Karlovarska! Střední Čechy byly cílem cykloexpedice v letech 2001, 2016 a 2017, kdy na své výlety vyjížděli od Konopíště, z Jevan a Činěvse na Nymbursku (odkud je to nedaleko i do Rožďalovic a mohli se tak i oni pokochat všemi půvaby a atrakcemi tamní slávistické klubovny)!
Možná si někdo povšiml, že v seznamu zatím chybí severní Čechy. Jako severočeského patriota mě často zamrazí povrchní přehlížení našeho kraje, který mnozí považují jen za oblast s měsíční krajinou, řadou tzv. nepřizpůsobivých obyvatel, neatraktivních měst a minimem možností pro rekreaci. Často přesvědčuji každého pochybovače, že situace se rapidně zlepšila a kraj od Kadaně po Jablonec má co nabídnout. Možná by se zdálo, že si to Brandejšťáci příliš k srdci nevzali. V roce 2006 sice vyjížděli z malebných lázniček Mšené, které se nacházejí už v litoměřickém okrese, ale podstatnou část výjezdů věnovali přilehlým částem středních Čech, mimo jiné i návštěvě legendárního Maikolandu! Ale letošní putování dokázalo, že i oni se mohli při cykloxpedici kochat krásami tohoto koutku naší vlasti. Výčet některých letošních cílů jistě u mnohých vyvolá vzpomínky na místa, kam se vždy rádi vracejí! Máchův kraj a jeho okolí k návratu snad láká každého, kdo kraj kolem „jeho“ jezera se dvěma ostrůvky, které je však vlastně rybníkem a kde se psán nádhernou češtinou odehrává slavný Máj! Dočasným domovem byly pro téměř tradiční osmičku statečných, kteří obvykle tvoří osádky dvou přepravních aut, Hostíkovice u malebných Holanských rybníků. Letos bylo jistě opět zážitků habaděj. K přesunu do Liberce pro výstup na majestátný Ještěd využili vlakové spojení, ale jinak brandýská kola mohli přivítat v Doksech, Starých Splavech, Zahrádkách, Zákupech, pod skalními hrady Jestřebím a Sloupem, v Hamru na Jezeře a Stráži pod Ralskem, v České Lípě, u krásného kostela v Jablonném, v Úštěku nebo u unikátní průrvy Ploučnice pískovcovou skálou či u slavných čedičových varhan – pozoruhodného útvaru u Kamenického Šenova!
Kamarádi, ať vám síly i elán vydrží i pro příští putování dalšími kouty naší stále krásné vlasti!
Dobi